Man - Tors: 09:00 - 16:00 / Fre: 09:00 -15:00

Dækker hele Danmark

Den Ultimative Video
Marketing Startpakke

Oplev alt, hvad du behøver at vide for at komme i gang med videomarkedsføring, lige fra at udvikle en strategi og bestemme, hvilke videotyper du skal lave til at distribuere og analysere dit indhold.

Video er et utroligt stærkt medie, der gør det nemmere end nogensinde før at fremkalde følelser og skabe menneskelige forbindelser i stor skala. For organisationer, der primært sælger til andre virksomheder, er B2B-videomarketing dukket op som en utrolig effektiv taktik til at nå, uddanne og pleje potentielle kunder.

Og alle skaber brugergenereret indhold, deler det og – vigtigst af alt – ser det. Fra teenagere på TikTok til mærker, der laver Super Bowl-annoncer til flere millioner dollar, video er virkelig overalt.

Mærker har brug for en videomarketingstrategi – denne idé er ikke ny. Det, der har ændret sig, er, hvor vigtig video er blevet på hver platform og kanal.

Video er ikke længere kun en del af din overordnede marketingplan. Det er centralt for din opsøgende og kampagneindsats … især din sociale strategi.

Video har absolut domineret det sociale. HubSpot Research viser, at fire af de seks bedste kanaler, hvor globale forbrugere ser video, er sociale kanaler.

Hvorfor er dette vigtigt? Hvis du ikke opretter video, kommer du sandsynligvis bagud. Men ærgr dig ikke. For de fleste videoer gælder det, at jo mere simpelt og råt det er, jo mere autentisk virker indholdet … og det er det, der virkelig betyder noget for dit publikum.

Og på grund af denne vækst er du nu bagud, hvis du ikke udgiver branded videoindhold regelmæssigt. Men hvis du aldrig har lavet en video til dig selv, kan det være svært at komme i gang. Det er der, vi kommer ind!

Med denne guide lærer du ins og outs af videomarketing, lige fra at finde ud af, hvilken type video du har brug for, til hvordan du distribuerer den for at opnå maksimale resultater. Begynd at browse nedenfor for at lære alt, hvad du har brug for!

Hvad er Video Marketing?

Videomarketing er en digital strategi, der udnytter videoens kraft til at tiltrække, engagere og konvertere et publikum til kundeemner eller kunder.

Nogle gange omtalt som videoindholdsmarkedsføring bruger virksomheder i stigende grad video i alle dele af marketingtragten for at nå ud til målgrupper gennem hele kunderejsen.

Fordele ved Video Marketing

Videomarkedsføring er i høj kurs i disse dage, men har du undret dig over, hvorfor så mange virksomheder er hoppet med på den velkendte vogn?

Video har vist sig at øge trafik, engagement og konverteringer – men det er ikke alt. Det er et værdifuldt indholdsformat med mange fordele.

Med video kan du:

  • Fremskynd din virksomheds omsætningsvækst
  • Påvirk købere med videoer designet til at hjælpe dem med at træffe beslutninger
  • Ranger højere i søgning
  • Øg trafikken til din hjemmeside
  • Få flere backlinks til sider med indlejrede videoer
  • Forbedre konverteringer
  • Få flere åbner og klik på dine e-mails
  • Boost delinger på sociale medier

Video Marketing Strategi

Mens en af de bedste måder at starte med video på er simpelthen at dykke ned og skabe videoindhold, er det vigtigt at tænke over den større strategi, der driver din brug af video.

Din video marketing strategi vil give svar på vigtige spørgsmål som:

  1. Hvad er dine videomarketingmål?
  2. Hvem er målgruppen, der vil se dit videoindhold?
  3. Hvilken slags videoer vil du lave for at nå dem?
  4. Hvor meget vil du bruge på at skabe og distribuere videoer?
  5. Hvem skal være ansvarlig for at lave videoer?
  6. Hvordan passer videoer ind i dine andre marketingkampagner, kontobaserede marketingstrategier og/eller taktik for generering af efterspørgsel?
  7. Hvilke kanaler vil du integrere, dele og på anden måde distribuere dine videoer på?
  8. Hvordan vil du måle effektiviteten af dine videoer?

Svarene på alle disse vil variere fra organisation til organisation, baseret på dine større mål som virksomhed og andre taktikker for at nå dem.

Den slags videoer, du opretter (eller outsourcer oprettelsen af), afhænger af din målgruppe, og hvor de bruger deres tid.

Mens du opretter din strategi, bør du også tænke over, hvem der skal bruge video. Dine marketing-, salgs-, support- og kundeserviceteams (for eksempel) vil alle have forskellige videoer til forskellige formål.

Hvordan laver jeg en video marketing strategi?

Videomarketingstrategier er ikke noget nyt. Ligesom du ikke ville lave en reklame og købe sendetid under Super Bowl uden at undersøge og udarbejde strategier, bør du ikke oprette en digital marketingvideo uden først at lave den ordentlige research og lave en plan. Din video marketing strategi vil i sidste ende være det, der guider dig –dit budget, dine tidslinjer, dine produktionsprocesser, dine konverteringsmetrics og meget mere. Så at få dette skrevet ned og afsluttet bør være trin et i din videooprettelsesproces.

Før vi dykker ned i detaljerne, er her en oversigt over trinene.

Sådan opbygger du en video markedsførings strategi

  1. Start med dine videomål.
  2. Find din målgruppe.
    Find ud af, hvilken historie du vil fortælle.
  3. Hold kreative krav på linje.
  4. Hold dig til din tidslinje.
  5. Hold et realistisk budget.each step.

Nu hvor du ved, hvor vi er på vej hen, vil vi gå i detaljer om, hvordan vi udfører

Start med dine videomål

Det første trin i at skabe din videostrategi er at skitsere din videos mål. Ideelt set vil du gerne oprette en video til hver fase af marketingtragten. Men i første omgang skal du beslutte, hvilken fase der er den vigtigste at målrette mod.

  • Awareness: Her defineres en udfordring eller mulighed, og seeren indser, at de har et problem. Videoer i denne fase skal tiltrække brugere og introducere dit brand til et nyt publikum.
  • Consideration: Seeren overvejer nu, hvordan han eller hun vil løse det problem, de står over for. De researcher, beder om anbefalinger, ser produktanmeldelser og forsøger at finde omkostningseffektive løsninger.
  • Decision: Løsningen er næsten fundet, og du vil forblive top of mind. Præsenter dit kundeemne bevis på kundetilfredshed og bevis, hvorfor dit produkt eller din tjeneste skal vælges frem for dine konkurrenter.

Hvis du vil tiltrække et nyt sæt kunder til dit brand, vil du gerne oprette en video om bevidstgørelsesfasen. Hvis du vil engagere dit publikum, vil du gerne have en video med overvejelser. Hvis du er tæt på at lukke salget og har brug for at pleje dine kundeemner, vil du gerne lave en beslutningsstadievideo. Du kan også oprette en video for at glæde dem, der allerede har købt hos dig, eller en intern video for at motivere dit team eller rekruttere nye medarbejdere.

Find din målgruppe

Nu hvor du ved, hvilken fase af marketingtragten du vil målrette mod, er det tid til at finde ud af, hvem din tilsigtede målgruppe er. Dette er også et afgørende skridt; hvis du opretter en video uden et bestemt publikum i tankerne, er det meget mere sandsynligt, at det bliver et flop. De, der skal se det, vil ikke, og dem, der ser det, vil ikke konvertere. Så hvordan ved du, hvem din målgruppe er?

Nøglen er at udvikle din købers persona. Hvis du allerede har en – fantastisk! Oprettelse af en købers persona (eller nogle få) sker normalt, når en virksomhed udvikler sine produkt- eller servicetilbud. Formentlig er de mennesker, du vil købe dit produkt, også dem, du vil nå ud til med din video.

Med din købers persona kortlagt, ved du præcis, hvem din målgruppe er. For at færdiggøre din målgruppestrategi skal du bare sørge for, at du har fundet ud af følgende:

  • Hvem dit produkt eller din service er til – dette vil være din købers persona.
  • Hvad formålet med din video er – det vil være her, de falder inden for marketingtragten.
  • Hvor din målgruppe hænger ud – dette vil informere, hvordan du distribuerer din video.

Med disse tre spørgsmål besvaret, ved du ikke kun, hvem din målgruppe er, men også hvordan du når dem.

Find ud af, hvilken historie du vil fortælle

At beslutte, hvilken historie du vil have din video til at fortælle, kan være den sjoveste og den sværeste del. Du vil gerne skitsere følgende fire elementer, som fungerer som den grundlæggende ramme for din historie.

  • Hovedperson med et mål – Denne person bør tilpasse sig din måldemografi.
  • Konflikt – Dette er din kundes smertepunkt.
  • Opgave – Dette vil være, hvordan du introducerer dit produkt eller din tjeneste.
  • Løsning – Sådan løser dit produkt eller din tjeneste problemet.

Disse elementer i din historie bør tage seeren med på en rejse – en rejse, der bør stemme overens med din brandmission.

Tænk også over, hvilke følelser du vil have din historie til at give seeren, mens du laver din historie. Vil du have dem til at grine? Skal de føle sig inspirerede eller glade efter at have set din video? Uanset hvilken følelse du ønsker, at dine seere skal have, så tænk over det, mens du skriver dit manuskript. Alt fra rekvisitter og placering til farver og garderobe vil kommunikere dette, så vælg hver detalje med omhu!

Hold kreative krav i tankerne

Mens du laver din historie, skal du huske på de personer, der skal godkende din video (din leder, din virksomheds grundlægger, din marketingafdeling osv.) og den tid, det tager at implementere deres feedback. Pludselige ændringer i scripting, meddelelser, mål og mere kan kaste hele din produktion ud af spillet. Men alligevel er disse ændringer alt for almindelige. Tag et kig på vores kreative guide, der hjælper dig med at administrere kreativ feedback fra alle på dit team.

Altid (prøv at) holde dig til din tidslinje

Mens du planlægger hele din produktion, fra kreativ idé til faktisk videodistribution, bør du have en tidslinje at holde dig til. Du burde faktisk have flere – overordnet tidslinje, produktionstidslinje, distributionstidslinje og mere. Din tidslinje fungerer som dit rettesnor og holder dig opmærksom på, hvor meget du har gjort, og hvad der er tilbage at gøre.

Tidslinjer er afgørende for hvert medlem af dit team. Marketing kan have deres egen tidslinje, produktion kan have deres egen, og din afdeling for sociale medier vil have deres egen. Dybest set vær en god sport og hold alle informeret om tidsplaner, ændringer og afslutningsdatoer.

Tag et kig på, hvordan vi planlægger vores videoproduktioner, for at få en god fornemmelse af, hvor lang tid processen skal tage.

Oprethold et realistisk budget

Kontanter regler alle! Ja, kreativ planlægning og strategi er vigtig, men lad os være rigtige. Uden det rigtige budget bliver det svært at få præcis det, du ønsker. Planlæg for de penge og ressourcer, du har til rådighed. Planlæg, hvad du vil skabe eller optage internt, og hvad du måske ønsker at outsource til en produktionsvirksomhed. Planlæg, hvad du kan vælte med, og hvad du måske vil spare på.

Og shop altid rundt – ikke kun bogstaveligt, men billedligt. Spørg brancheeksperter, hvor meget de tager for visse tjenester (scripting, lydredigering, distribution af sociale medier osv.), og hvor meget du kan forvente at betale, hvis du i stedet hyrede en freelancer eller fuldtidsansat. De fleste bureauer er mere end glade for at give dig de oplysninger, du måtte ønske, eller guide dig til andre, der bedre kan hjælpe.

.Visse videoer og funktioner kan også koste dig mere end andre, så sørg for at undersøge alt dette, før du beslutter dig for, hvilken type video du vil have, og hvordan du vil lave den.

Hvilken slags video skal jeg lave?

Når du har lagt din strategi, er det tid til at tænke over den faktiske video, du skal lave. Nem peasy, ikke? Nå, ikke ligefrem…

Hver type og enhver videostil har sine egne fordele og ulemper. Nogle typer kan være bedre for dig afhængigt af dine specifikke markedsføringsmål, andre er bedre, hvis du bare ønsker at spare penge på lang sigt.

Hvis du ikke kender forskellen, er du ikke alene. Det er derfor, vi opdeler nogle af de mest almindelige typer og stilarter af video, så du kan komme i gang med videooprettelsesprocessen!

Fra brandvideoer til ofte stillede spørgsmål til instruktionsvideoer og mere, der er næsten utallige typer videoer, du kan lave i forbindelse med din marketingtragt.

På trods af at der er så mange, er visse typer videoer bedre egnede til at opfylde dine marketingmål. Når du har sat dine mål på strategi, kan du begynde at lære om, hvordan hver videotype adskiller sig, og vælge dem, der passer til dig.

1. Reklamevideo

Reklamer er korte, opsigtsvækkende videoer, der fremhæver din virksomheds bedste funktioner med en dynamisk scene, smukke billeder eller opsummering af spændende funktioner og slutter med en klar opfordring til handling. De er den mest almindelige type video – du har sikkert set en masse på tv, streamingtjenester eller videoplatforme som YouTube. Fordi deres primære mål er at tiltrække nye kunder, er reklamer ofte brede i appel og giver kun den vigtigste og mest relevante information, en seer kan have brug for.

Og vigtigst af alt, de er mindeværdige! De viser dit brand frem på en måde, der hænger sammen med seeren, så hvis det er seerens første gang, de bliver eksponeret for dit brand, glemmer de det ikke hurtigt.

Reklamer er typisk korte, kun 30 sekunder til et minut lange, og distribueres via betalte annoncer online eller på tv. De er også fantastiske på din hjemmeside eller hjemmeside, da de giver et generelt overblik over dit brand og indkapsler din brandmission i et hurtigt og letfordøjeligt format.

2. Social Media Videoer

Socialt indholdsvideoer er korte videoklip, der udelukkende er oprettet til sociale medieplatforme som Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn og mere. Disse er normalt sjove, legende, engagerende og designet til at blive delt. De kan omfatte livsstilsbilleder, en montage af scener relateret til dit produkt eller din tjeneste, korte interviews sound bites eller citater eller bare et smukt skud af dit produkt.

Hvis du ikke har set en reklame på tv, så har du helt sikkert set en video på sociale medier. Sociale videoer kan være næsten hvad som helst og falder normalt overalt på køberens rejse. På grund af deres sjove, engagerende karakter og kortere længde hjælper de oftest med at engagere potentielle og nuværende kunder.

Prøv at holde videoer med socialt indhold under 30 sekunder. Vær opmærksom på aspekter, der er unikke for sociale medier, såsom dæmpet autoplay og videolooping; du kan faktisk bruge disse værktøjer til din fordel ved at spille med lydløs lyd og skabe tilsyneladende endeløse loops. Udnyt også at fremhæve positiv kundefeedback i dine sociale videoer – dette øger din troværdighed og spreder positiv mund til mund.

3. Explainer Videoer

Forklaringsvideoer er videoer, der lærer dit publikum mere om din virksomhed, dit brand, dit produkt eller din tjeneste. Ligesom videoer med socialt indhold kan næsten enhver video være en forklarende video, det eneste krav er fokus på, hvordan din virksomhed løser et bestemt problem.

Forklaringsvideoer er fremragende introduktioner til dit brand. De bør hurtigt og effektivt forklare, hvad din virksomhed gør, og hvorfor det er vigtigt. Typisk under tre minutter slutter forklarere med en stærk opfordring til handling og tilbyder en enkel løsning på et komplekst problem.

Husk, at disse videoer altid skal besvare tre hovedspørgsmål: Hvad er dit publikums problem? Hvordan vil dit produkt eller din service løse det? Hvorfor skal dit publikum vælge dig?

4. Produktvideo

En produktvideo fortæller dit publikum om dine bedst sælgende produkter eller tjenester og deres vigtigste funktioner. Det viser dit produkt i aktion og hjælper med at øge forbrugernes tillid til din virksomhed eller dit brand.

Her vil dit hovedmål sandsynligvis være at tiltrække nye kunder, der er i den første fase af produktforskning. Du vil gerne vise ikke kun skønheden ved dit produkt, men dets anvendelighed og nødvendighed. Du vil også gerne fremhæve, hvad der gør dit produkt bedre end resten – da disse nye besøgende stadig laver research, vil du gerne sikre dig, at din produktvideo adskiller dig fra dine konkurrenter.

Produktvideoer er normalt omkring 30 sekunder lange og kan deles på din hjemmeside, sociale medieplatforme, via e-mail eller gennem betalt annoncering. Brug højkvalitetsproduktion og fantastisk lyd, uanset om det er musik, dialog eller voice-over, til at kommunikere, hvor fantastisk dit produkt er.

5. Testimonialvideo

Udtalelsesvideoer er en af de stærkeste typer videoer du kan lave; de viser tidligere eller nuværende tilfredse kunder, der fortæller om deres positive oplevelse med at bruge dit produkt eller din tjeneste.

Ærlig personlig feedback fra en kunde er stærkere end noget, du kan sige om din egen virksomhed. Ifølge en nylig undersøgelse siger 90 procent af forbrugerne, at deres købsbeslutninger er påvirket af onlineanmeldelser, så brug disse anmeldelser til at øge dit brands troværdighed og overbevise dine kundeemner om at tage springet.

Kundeudtalelser er normalt mellem 30 sekunder og to minutter lange og kan fokusere på én eller flere glade kunder. Disse videoer er meget alsidige, hvilket betyder, at du kan udgive dem næsten hvor som helst. Du vil bare gerne sikre dig, at den, du filmer, er helt autentisk – en påtvunget eller falsk følelse kan være mere skadelig for dit brand, så brug lidt tid på at finde den perfekte person.

Hvilken videostil skal jeg lave?

At vælge den rigtige videotype er afgørende for din videos succes, men det samme er at vælge den rigtige videostil. Stil er et bredere udtryk, der relaterer til din videos tone og beskeder. Det påvirker, hvordan din faktiske historie bliver fortalt – bruger du skuespillere? Grafik? Dialog? Specifikke steder? Sammen skaber disse elementer din videos stil. Vælg den rigtige stil, og du vil tiltrække den målgruppe, der med størst sandsynlighed vil konvertere.

Livsstil

En livsstilsvideo er enhver video, der appellerer direkte til din målgruppe, der hjælper dem med at visualisere, hvordan dit produkt eller din tjeneste passer ind i deres livsstil. Smukke billeder, actionbilleder og fantastiske billeder bør sætte stemningen og indbefatte den livsstil, du ønsker at forbinde med dit produkt.

Det betyder, at du arbejder på at skabe et bestemt look eller stil til din video. Hvis dit produkt er moderne og slankt, vil du have en video med slankt, minimalistisk design, almindelige baggrunde og moderne tilbehør. Hvis dit produkt tjener en ung, højteknologisk demografisk gruppe, vil du gerne have, at din video viser teknologisk kultur, unge, smarte skuespillere og funktionel nytte. Tænk på dit brands æstetik, og sørg for, at din video følger denne æstetik.

Livsstilsvideoer varer normalt mellem 30 sekunder og to minutter og indeholder placeringer, der bedst fremhæver dit produkts eksemplariske funktioner.

Mini-Doc

Minidokumentarer handler mindre om dit brands visuelle æstetik og fokuserer mere på at udtrykke din virksomheds kerneværdi eller mission statement i et dokumentarisk format. Dette opnås normalt gennem interviews med vigtige virksomhedsrepræsentanter, såsom stiftere, medarbejdere eller tilfredse kunder.

o gør et stort indtryk, det er vigtigt, at din mini-doc holder det kort og godt. Du ønsker at fremhæve fremragende sound bites, der fortæller seerne præcis, hvem du er, alt imens du bevarer deres opmærksomhed. Mens dokumentarfilm i spillefilmslængde har tid nok til at udvikle en fuld historie i tre akter, har minidokumenter ikke. De skal etablere deres historie ved hurtigt at besvare tre afgørende spørgsmål: hvad, hvorfor og hvordan. Hvad er fokus i denne video? Hvorfor skulle seeren bekymre sig om dette? Hvordan fungerer dit fag? Dette hjælper dig med at få vigtige oplysninger til dit publikum på en sjov og interessant måde.

Vi anbefaler at holde mini-dokumenter på under et minut, selvom de kan være lidt længere. Desværre falder seernes opmærksomhed dramatisk efter minutmærket, så prøv at fortælle din historie så godt du kan i den tid du har.

Narrativ

Fortællende videoer er nok den mest genkendelige videostil udover animation. De bruger klassiske historiefortællingselementer, herunder karakteropbygning, konflikter og løsning, til at fortælle din brandhistorie på en underholdende og engagerende måde. De skaber en rejse – en, din seer nemt kan følge og relatere til.

Fordi deres mål er at fortælle en historie, fungerer fortællende videoer ofte bedst øverst i tragten, når brugerne bare lærer om det problem, de står over for, og du introducerer dit brand. Uanset om du fortæller historien om, hvordan din virksomhed er opstået, historien om en frustreret kunde, der finder dig for første gang, eller historien om en fiktiv heltekarakter, skal din fortælling være mindeværdig og hjælpe dit brand til at holde sig i tankerne hos enhver. hvem ser det.

Husk, at se skal være en sjov oplevelse, så sørg for at have det sjovt med at skrive, producere og dele din video. Brug tung branding og husk din virksomheds mission, mens du skaber den, ellers kan historien begynde at komme væk fra dig.

Animation

Animerede videoer har kraften til at engagere og fange dit publikum som ingen andre. Animation er en interessant stil, fordi den kan bruges uafhængigt af indholdet i din video; næsten enhver type video kan laves i stil med animation. Men animation er især kraftfuld, når det kommer til at forklare svære at forstå begreber eller teknologi.

Den er også fantastisk til at kombinere med andre stilarter. Du kan have en livsstilsvideo, der bruger animeret grafik eller animerede cutaways, eller du kan bruge den helt alene. Det er vidunderligt alsidigt og krydrer næsten enhver video, du opretter.

Husk, at animation kan være billigere at lave (intet udstyr, mindre tid på sættet osv.), men kan tage meget længere tid på grund af de tekniske færdigheder pr. frame, som det kræver. Hold en liste over fordele og ulemper ved hånden, før du beslutter dig for, om animation er det rigtige for dig.

Hvad er de tre stadier af videoproduktion?

Nu er du klar til det store show. Din videostrategi er fastlagt, du ved, hvilke videomål du ønsker at opnå, og du kender præcis den type og stil af video, der hjælper dig med at nå dertil. Du er klar til at starte de sjove ting!

Nu kommer manuskriptskrivningen, søgen efter det perfekte bureau, videoanmeldelse og redigeringer, og fejringen af endelig at have en smuk, gennemarbejdet video, du kan være stolt af. Hele produktionsprocessen bør tage omkring to måneder med den rigtige partner, men sørg for at planlægge mere tid, end du har brug for, til hver af de følgende individuelle produktionsfaser, så du ikke kommer bagud.

Pre-Produktion

Forproduktionsfasen dækker i det væsentlige al din videoplanlægning. Det er det første og vigtigste trin i produktionsprocessen, fordi det sætter hele din video i gang. På dette trin vil du klart definere indholdet af din video, få feedback fra alle relevante teammedlemmer og begynde at booke og planlægge dit shoot. Hvis du hyrer et produktionsteam eller et bureau, vil du gerne foretage alle dine virksomhedsundersøgelser, kreative opkald og godkendelser her.

Der er fire store trin i videoforproduktion, du bør huske på.

Kreativ brainstorm

Uanset om du hyrer et produktionsselskab eller selv producerer din video, er det vigtigt med en kreativ brainstorming. Dette vil hjælpe dig med at færdiggøre din videos historie, karakterer, plot, beskeder, endda stil og længde.

Ingen idé er for skør! Brainstorm alt, hvad du kan, og når alle dine ideer er på bordet, kan du begynde at skære dem ned og bekræfte, hvad der kan fungere, og hvad der kan floppe.

Med et bureau bør du ikke bekymre dig for meget om disse detaljer. Hos Lemonlight planlægger vi et kreativt opkald for at gennemgå dine ideer og give dig feedback baseret på det, vi har set virke. Vi leverer også nye koncepter og enhver retning, du måtte have brug for. Men at blive enige om en kreativ retning er afgørende – din kreativitet vil være det, der kommunikerer din branding, og hvad der vil diktere, hvor mindeværdig din brandvideo er.

Manusskrift

At skrive script til din video er næste trin. Dette inkluderer skitsering af din dialog, voice-over, musik, lydsignaler, billeder og andre detaljer, der hjælper med at flytte din historie fremad. Igen kan du gøre dette internt eller hyre en freelanceskribent eller et bureau til at skrive dit manuskript for dig.

Gennemsnitligt læsetempo er to ord i sekundet, så husk dette, mens du skriver. En et minuts video skal være omkring 120 ord, en to-minutters video skal være omkring 240 ord, og så videre.

Men husk: du behøver ikke altid at pakke din video med dialog. Nogle gange kan stilhed eller bevægelse fortælle din historie bedre end fortælling. Tænk over, hvad der bedst får dit budskab frem.

Storyboard

Selvom du skitserede nogle visuelle elementer i dit manuskript, er det nu tid til at tegne det hele! Storyboards er ikke altid påkrævet, men de hjælper langt med at udvikle udseendet og følelsen af din video. De hjælper også med at guide dine kameraoperatører og projektkoordinatorer på optagelserne, så alle ved præcis, hvilke billeder de skal prioritere.

Du behøver ikke at være en professionel kunstner med upåklagelige tegneevner for at skabe et godt storyboard. Bare brug det som en guide – selv pindefigurer, der repræsenterer dine karakterer, kan hjælpe med at give dit hold nogle potentielle og hjælpe jer alle med at komme på samme side om din videos udseende og følelse.

Booking og forberedelse

Nu kommer de officielle trin: booking af talent, planlægning af tidslinjer, ansættelse af personale, køb af udstyr og rekvisitter og meget mere. Dette kan blive hektisk, hvis du håndterer det hele på egen hånd. Du skal bruge et kontaktpunkt for alle dine skuespillere, produktionsassistenter, endda licenser, hvis du filmer i visse offentlige rum, så det kan hjælpe at hente et bureau på dette trin til at håndtere alle disse tekniske detaljer.

Dokumenter er en gave fra Gud på dette stadium. Opret delte kalendere, kontaktark, scriptnoter og mere, og sørg for, at alle de relevante personer har adgang. Vær opmærksom på deadlines og sæt påmindelser til dig selv, så ingen af detaljerne går dig forbi.

Forproduktionsopsætning kan være et fuldtidsjob, så sørg for at balancere det, du vil lave, med det, du er i stand til.

Produktion

Der er meget, der leder op til denne dag, men hvilken dag! Produktionsdagen kan være skør og hektisk eller helt cool og organiseret. Det er, når du endelig ser din video komme til live for første gang – der er en klar følelse af præstation. Hvor spændende det end er, er der stadig meget at gøre for at sikre, at din video er den bedste, den kan være.

Derfor vil du – eller det produktionsselskab, du arbejder med – ikke tabe følgende af syne.

Lyd- og billedekvalitet

Der er to afgørende komponenter til enhver video: lyd og visuelle. På produktionsdagen vil du gerne sikre dig, at begge lever op til dine standarder. Du vil gerne teste alt dit udstyr og arbejde med en erfaren producer for at få den bedst mulige lyd og billede. Du vil gerne tjekke alt lydudstyret (mikrofoner, bomme og mere), såvel som alt dit kameraudstyr. Hvis du er på sæt, skal du sørge for, at dine billeder matcher dit storyboard og din brandstil. Hvis du ikke er på sæt, så bed om billeder eller videochat i et par minutter for at sikre dig, at din video kommer sammen, som den skal.

Lyssætning

Den rigtige belysning kan gøre forskellen mellem en smuk produktion af høj kvalitet og en sjusket produktion med lavt budget. Belysning sætter stemning, belysning sætter tone, belysning sætter hele udseendet og følelsen af din produktion, så vær meget opmærksom på det. Igen, du bør have en professionel til at håndtere dette for dig, men glem ikke at tjekke dine billeder og godkende udseendet og følelsen.

Styling

Den anden ting, der vil sætte stemningen for hele din produktion? Fysisk styling, herunder makeup, garderobe, rekvisitter og sæt dekorationer. Uanset om du går stort eller småt, vil disse ting kommunikere hovedparten af din historie. Du bør stryge disse i de kreative planlægningsfaser, selvom de specifikke detaljer og køb kan komme senere. Men hvordan din video ser ud kan dybt påvirke dens succes, så sørg for, at dine stilistiske valg matcher den historie, du fortæller, og dine ultimative marketingmål.

Rekvisitter

Ekstramateriale er unikke for dine behov – du kan drage fordel af optagelser bag kulisserne, en hurtig fotosession eller visse typer b-roll. Få det gjort! Alt indhold, du kan oprette på sættet under produktionen, vil kun gavne dig. Det kan tilføje mere langsigtet værdi til dine kunder og give dig mere indhold at poste. Hvis du arbejder med et bureau, så spørg dem, hvad de kan gøre. Du kan endda bede om rå videooptagelser, så du kan fortsætte med at redigere og ompakke din video til fremtidig brug. Tænk over dine behov og se, hvad du kan gøre!

Post-Produktion

Medmindre du er kreativ direktør eller produktionsleder, skal du ikke bekymre dig for meget om postproduktionsprocessen. Det vil sige, det er nyttigt at vide, hvad der foregår, men du vil sandsynligvis ikke gøre noget meget praktisk i denne fase. Postproduktion kredser i høj grad om videoredigering og grafisk skabelse, hvilket betyder, at du enten har hyret erfarne redaktører eller et bureau, eller vil have tildelt dette arbejde til de relevante personer. Hold øje med tidslinjer og sørg for at sætte dig ind i postproduktionsprocessen – men tænk ikke på at tage alt dette arbejde på dig selv!

Visual Effects

Et af de vigtigste aspekter ved postproduktion er redigering af dine videooptagelser. Det involverer selvfølgelig at klippe og splejse din b-roll, interviews og livsstilsoptagelser for at skabe din historie. Men det indebærer også justering af andre visuelle elementer, såsom hvidbalance, farve og klarhed, for nøjagtigt at repræsentere den historie, du vil fortælle. Disse redigeringer vil skabe hele udseendet og følelsen af din video, hvilket i høj grad påvirker dens branding. Når alt kommer til alt, når du tænker på en Apple-butik, tænker du ikke på svag, romantisk belysning, så sørg for, at dine farveredigeringer afspejler din kreative vision.

Lydeffekter

Lige så vigtige som dine visuelle effekter er dine lydeffekter. Lydblanding, dialog, fortælling og musik samles for at skabe den lyd, der høres, når din video bliver set. Selv blot at tilføje et lag af omgivende lyd over en stille scene kan gøre forskellen mellem, hvad der føles som en video i høj kvalitet og en af lav kvalitet. Sørg for, at en professionel håndterer din lydmiksning, så du har de perfekte lydniveauer, foley-effekter, dialogvolumen og meget mere.

Grafiske effekter

Ud over visuel redigering kan du (og bør) tilføje grafiske effekter til din brandede video. Disse grafiske elementer kan omfatte animation, tekstgrafik, fade ins eller outs, nederste tredjedel grafiske overlejringer, interviewnavne og -titler, logoer, produktmodellering og mere. Disse elementer binder virkelig alle dine brandingindsatser sammen, så brug dem smart, og du får en professionel video, du kan være stolt af.

Bonus: Call to Action

Sørg for, at du ved, hvad du vil have din videos opfordring til handling skal være. Du kan inkludere din hjemmesides URL, en “Klik her”-knap, et miniaturebillede af en anden video, sociale ikoner eller næsten enhver anden form for CTA. Disse er teknisk grafiske elementer, men kræver lidt mere omtanke, da du gerne vil overveje, hvad dine videomål er, og hvordan du ønsker, at seeren skal opnå dem. Tænk på deres brugeroplevelse, og hvordan du kan præsentere din CTA på den mindst mulige forstyrrende måde.

Hvordan forbedrer video min SEO?

Videomarketing har utallige fordele, men der er især én, vi ønsker at fokusere på: at forbedre SEO. Søgemaskineoptimering er blevet sådan et uvurderligt værktøj for marketingfolk; 64 procent af brugerne bruger søgning i deres Jeg vil gerne købe øjeblikke, og 71 procent besøger et forhandlerwebsite eller en app, når de er i beslutningsfasen. Det betyder, at det er afgørende, at dit websted ikke kun rangerer på søgemaskineresultatsider (SERP’er), men rangerer højt.

Og det er her, video kommer ind.

Søgealgoritmer prioriterer i stigende grad websider med video, og videoer vises nu i 55 procent af Googles søgeordssøgninger. Udover at hjælpe dit websted med at rangere på relevante søgninger, gør videoer også dit uddrag (eller det faktiske resultatlisteindhold) større og mere iøjnefaldende, hvilket betyder, at søgende sandsynligvis vil se det, før de ser andre resultater på siden.

Hvorfor hjælper video min hjemmeside med at rangere?

Fordi websteder med videoindhold generelt klarer sig bedre end websteder, der ikke gør det, prioriterer søgemaskiner dem. I sidste ende vil søgemaskiner gøre et godt stykke arbejde, så hvis de ser et websted engagerer brugere, besvarer deres spørgsmål og giver en positiv samlet oplevelse, vil de belønne webstedet med en højere rang.

Selvom tonsvis af forskellige ting kan hjælpe med at forbedre din SEO, hjælper video specifikt ved at:

Oprettelse af kvalitets backlinks. Jo højere kvaliteten af dit indhold er, jo større sandsynlighed er der for, at du får backlinks.

What can I do to improve my SEO?

Again, there are tons of technical tips you can implement to improve your site’s SEO, but one of the best tips is to have high-quality content that educates and informs your viewer. And what’s the most educational, informational form of content? Video!

If you’ve already created your video, don’t keep it to yourself. Video is by nature super informative, but the boost in SEO it provides could pay off big in the long run.

1. Use videos on your website.

Don’t neglect your website when it comes to publishing your video. Use it on any page that’s relevant. If you’ve got a product video, for instance, you’ll want to embed the video on your homepage, as well as your product or ecommerce pages. If you publish a blog post about your product, include the video! If you’ve got an FAQ page with questions about your product, include the video there, too!

2. Integrer din video omkring kvalitetsindhold.

Desværre vil det ikke gøre meget for din SEO at poste en video på en ellers tom side. Sørg for at integrere din video på en side fuld af relevant og informativt indhold. Dette vil lade søgemaskinecrawlere vide, at du ikke kun har engagerende multimedier på dit websted, men at du giver et væld af værdifulde og nyttige oplysninger. Vær sikker på, at indholdet er relateret til din video – nogle gange kan det også hjælpe meget at sende videotransskriptionen.

3. Vær konsekvent – post videoindhold ofte!

Én video er fantastisk, men jo oftere du sender engagerende video, jo bedre. Det er måske ikke realistisk at poste videoer hver eneste dag eller for hvert enkelt initiativ, men hvis du har en større kampagne, du arbejder på, eller et initiativ, der virkelig ville have gavn af video, så afsæt nogle ressourcer til videooprettelse. Selv overlejring af tekst på et stykke stock-optagelser kan være yderst engagerende på dit websted og bringe flere besøgende fra organisk søgning.

4. Glem ikke detaljerne.

SEO handler om halvt kvalitetsindhold og halvt tekniske detaljer. Video er ingen undtagelse. Når du poster din video på dit websted, skal du ikke glemme de tekniske detaljer, der gør den synlig for crawlere, der indekserer dit websted: titel, beskrivelse, tags og annoteringer. De fleste videohostingplatforme giver dig mulighed for at redigere disse elementer.

Hvordan distribuerer jeg min video?

Du har din fantastiske video, og hele dit team elsker den. Hvad nu? Hvordan får man egentlig folk til at se det og dele det? Nå, det hele kommer ned til distribution!

Distribution af din video på de rigtige kanaler er afgørende for din videos succes. Ejede, betalte og optjente distributionskanaler har hver deres egne fordele og ulemper, men ved at bruge den rigtige balance mellem dem alle kan du løfte din video til nye højder, sprede din brandbevidsthed og konvertere brugere på alle trin i marketingtragten.

Lad os tage et kig på hver af disse lidt mere detaljeret.

Owned

At udgive din video på tværs af alle dine ejede kanaler er sandsynligvis den nemmeste måde at distribuere din video på, og den ene metode, der ikke kan ignoreres. Det inkluderer alle kanaler, du ejer, såsom dit websted, PDF’er, digitale dokumenter, e-mail-lister, e-handelssider, apps og mere. Disse kanaler er de primære kilder til information om din virksomhed og dit brand, så brug hver eneste du kan intelligent og målrettet.

Her er nogle af de ejede distributionskanaler, du bør bruge til din video.

Hjemmeside

Fra din startside til dine e-handelssider skal du placere din video på så mange sider som muligt på dit websted; dette hjælper ikke kun med at få flere besøgende til dit websted, men også engagere dem, når de først er der. Hvis du har mere end én video, endnu bedre! Dette er det første sted, du vil begynde at samle videovisninger – og sandsynligvis det mest virkningsfulde af alle de visninger, du får.

Blog

Uanset hvad din video handler om, er det et must at publicere den på din blog. Hjem til informativt, pædagogisk indhold samt mere brandspecifikt marketingindhold, vil besøgende forvente, at din blog hoster alle relevante produktnyheder, du skal dele. Endnu bedre, hvis nogen browser på din blog, er de klar til at bruge tid på dit indhold. Hvilken bedre måde at engagere dem på end video?

Email

E-mail er en nem måde at nå ud til dem, der allerede har interageret med dit brand eller givet dig deres kontaktoplysninger. Som en direkte kommunikationslinje kan du integrere din video i ethvert nyhedsbrev, e-mail-sekvens, automatisk e-mail eller salgsfremmende e-mail.

Social Media (organisk)

Sociale algoritmer prioriterer i stigende grad videoindhold, så du vil gerne sikre dig, at du promoverer din video adskillige gange på alle dine sociale mediekanaler, inklusive Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn og mere. Video genererer 1.200 procent flere delinger end links og billeder tilsammen, så dette er et påkrævet (og nemt) sted at promovere din video og nå ud til et stort publikum.

Fordi du ejer disse kanaler, burde der ikke være noget problem at bruge dem til at distribuere din video. Med en simpel hjemmesideopdatering eller e-mail-sprængning kan din video være foran flere mennesker og fortælle din brandhistorie til dem, der har mest lyst til at høre den.

Betalt distribution, eller betaling af penge for distribution af din video via annoncering, er blevet næsten afgørende for en vellykket markedsføring af enhver video. Fordi de fleste websteder ikke opkræver betaling for brugen af deres tjenester (tænk Facebook eller indholdswebsteder som Buzzfeed), er opkrævning for distribution blevet deres ene måde at tjene penge på – hvilket betyder, at videoskabere som dig nogle gange skal betale mere for at få dit indhold set af et bredere publikum.

Men det er ok! Selv et lille annoncebudget kan betale sig stort, og med den rette balance mellem betalt og ikke-betalt distribution kan din video nå ud til præcis de rigtige personer.

Her er et par betalte distributionsmetoder, du bør drage fuld fordel af.

Search Ads

Søgeannoncer er endnu ikke videovenlige, men du kan målrette søgeord i høj volumen relateret til dit produkt, din tjeneste eller dit brand og oprette en landingsside for dit videoindhold. Uanset om dit mål er at uddanne om et bestemt emne eller introducere dit produkt, kan du føre disse højtrafikerede søgeord til din side til en lav pris pr. klik og få enorme afkast.

Social Media (Paid)

Ligesom organiske opslag kan betalte opslag på sociale medier sprede dit indhold langt. Betalte opslag giver dig dog mulighed for at målrette den nøjagtige type person, du vil have til at se dine annoncer. Organiske opslag vises kun til dine umiddelbare fans, men med betalt annoncering kan dit indhold målrette mod alle slags demografi, lokationer, indkomstniveauer, interesser og mere –  og sikre, at kun de personer, der med størst sandsynlighed vil købe hos dig, rent faktisk ser din annonce.

Native Advertising

Native advertising indlejrer dit videoindhold på et tredjepartswebsted på en naturlig måde, der ikke forstyrrer brugerens oplevelse. Hvis du for eksempel ejer et bageri og har lavet en reklame om alle de forskellige typer kager, du sælger, kan din video være naturligt indlejret på et madwebsted i en artikel om bagning. Denne annoncering er lidt dyrere end sociale annoncer eller søgeannoncer, men har et højt afkast takket være indholdets relevans.

Dette er enhver form for indhold, som er betalt for, normalt af en virksomhed, der promoverer en anden virksomhed eller et andet brand. Det er skrevet i stil med webstedet, der udgiver det, ligesom native advertising, men er faktisk ikke en annonce – det er et værdifuldt stykke skriftligt eller visuelt indhold, der er beregnet til at informere seeren. Normalt bliver sponsorerede opslag også delt organisk via sociale netværk, så de får et ekstra skub, når det kommer til distribution.

Influencer Outreach

Influencer-outreach er både en betalt og optjent form for distribution. Dybest set når du ud til “influencers” eller sociale konti eller personligheder med mange følgere for at dele eller promovere dit indhold. De kan gøre det gratis, men den rigtige influencer kan have brug for et større incitament. Arbejd sammen med dem for at skabe en video, som I begge vil få gavn af.

Earned

Optjent videodistribution er en af de vanskeligste distributionstyper på grund af dens ukontrollerbare natur. Prøv som du kan, optjente medier betyder, at du i det væsentlige overlader denne distribution til tilfældighederne, selvom der er nogle konkrete bestræbelser, du kan gøre for at skubbe nålen lidt længere til din fordel. Da optjente medier er helt gratis at implementere, er det bare et spørgsmål om at gøre en indsats og ikke være bange for at følge op.

Selvom optjente medier kan være lidt uforudsigelige, er her et par måder, du kan øge din optjente distributionsindsats på

Social Media

Social deling er en af de enkleste former for optjent distribution. Det sker ofte organisk, men du kan opmuntre til sociale delinger ved at få bolden til at rulle. Opret en tidsplan for at sende dit videoindhold fra dine virksomheds- og personlige konti på alle sociale kanaler, du er aktiv på. Send en privat besked til venner og familie for at gøre det samme. Hvis du kender nogen inden for et relateret område eller branche, så sørg for, at de også deler dit indhold! Selvom det ikke er den bedste metode, kan du endda tilskynde til delinger ved at oprette en konkurrence eller giveaway gennem en app som Rafflecopter.

Produktanmeldelser

En nem måde at få andre til at skabe indhold for dig og tale om dig på er ved at sende dit produkt til online anmeldere, som f.eks. YouTube influencers, eller bede dine kunder direkte om at skrive eller optage deres egne anmeldelser. Dette øger dit brands troværdighed (så længe anmeldelserne er positive) og spreder brandbevidsthed.

Traditionel PR

Afhængigt af din branche og den type video, du opretter, kan din video drage fordel af mere traditionelle former for reklame, såsom en pressemeddelelse eller offentliggørelse på et handelswebsted. Det kan være en fordel at arbejde med et PR-bureau, men du kan også kontakte webstedsadministratorer direkte på nichewebsteder, der er relateret til dit felt, såsom sundheds- og wellnesswebsteder, fitnesswebsteder, store fødevarewebsteder, teknologiske websteder og mere. Bed om at blive præsenteret i deres nyhedsbrev, eller send dem din pressemeddelelse med et link til din video direkte – jo mere officiel din kampagne, jo bedre!

Influencer Marketing

Dette dækker enhver form for markedsføring, der udføres gratis af en influencer, inklusive shoutouts på sociale medier, produktanmeldelser, påtegninger, omtaler og mere. Mange influencers er villige til at hjælpe dig med at distribuere dit indhold i bytte for noget, måske en gensidig omtale, en prøvelse af dine tjenester eller et igangværende forhold. Tænk over, hvad du er villig til at give for promovering af din video. Afhængigt af hvor meget de kan øge din eksponering, kan det bare være det værd.

Hvilken type distribution er bedst for mig?

Vi kan ikke sige dette nok: Det hele afhænger af dine videomål og strategi.

Ideelt set vil du bruge alle tre distributionsmetoder. Du kender dit publikum, og forhåbentlig ved du, hvordan de vil reagere på din video. Fokuser på den distributionsmetode, der giver dig det største afkast. Hvis du er i filmindustrien, kan det være bedst at fokusere mere på betalt distribution. Hvis du er inden for kræftforskning, kan optjente medier være vejen at gå. Er du en iværksætter, der lige har lanceret din egen startup? Spred budskabet via dine egne kanaler. Det hele afhænger virkelig, så lav lidt research og se, hvad der passer bedst til din situation.

Owned distribution er dog altid et must, da du ejer og har fuldstændig kontrol over disse kanaler. Der er den laveste adgangsbarriere her, og de har også flest muligheder på grund af hvor mange forskellige muligheder for distribution du har. Hvis en form for ejet ikke virker, vil en anden helt sikkert. Og hvis dit mål er at fange kundeemner, er det særligt vigtigt at bruge dine egne kanaler.

Paid distribution er også super vigtigt, men hvor meget du kan gøre vil sandsynligvis være begrænset af dine kontante ressourcer. Du vil gerne tænke mere strategisk over, hvor dit publikum med størst konvertering er og dedikere det meste af dit budget der. Og fordi der er så mange forskellige former for betalt annoncering, selv inden for én enkelt kanal (Facebook har 11 forskellige typer annoncer alene), vil du gerne teste hver kanal og enhver type distributionsmetode. Indtil du ved, hvad der giver dig det højeste afkast, skal du holde tilbage med at bruge hele dit distributionsbudget.

Earned distribution, som owned, er gratis. Du har relativt lidt at tabe ved at bruge det andet end tid og kræfter, men i modsætning til ejet og betalt, kan udbetalingen være drastisk mere uforudsigelig. Fra SEO-bestræbelser, der booster din søgetilstedeværelse, til at opbygge relationer med influencers, du aldrig har mødt, du ved aldrig helt, hvad dit investeringsafkast vil være – det kan være enormt, eller det kan ende. Men spring ikke optjent distribution helt over! Brug lidt mere tid på at tænke strategisk over, hvilke optjente kanaler der hjælper dig med at nå dine videomål.

Hvordan ved jeg, om min video er vellykket?

Vi er kræsne med hensyn til vores mål for succes. Vi elsker virale videoer med tonsvis af visninger, men helt ærligt? Vi er mere interesserede i videoer, der giver resultater. En million visninger ser godt ud på papiret, men kan betyde nul for din bundlinje.

Vi opfordrer dig til at tage dette resultat først. Det er vigtigere end noget andet at holde øje med de målinger, der rent faktisk hjælper dig med at nå dine videomål, så lad dig ikke blænde af glimtet af et højt antal af indtryk – eller i det mindste ikke alene antal af indtryk! Lær, hvordan specifikke metrics faktisk oversættes til videosucces, og du vil ikke kun få en million visninger, men også tonsvis af salg.

Nøgle KPI’er for succes

Så ud over antallet af videovisninger, hvad er de vigtige metrics, du bør spore?

Metrics for succes varierer fra mål til mål. Vi har klassificeret nogle af de væsentlige målinger baseret på, hvor din ideelle seer falder inden for marketingtragten. Selvom det ville være ideelt at spore hver enkelt metric nedenfor, ved vi, at dine ressourcer, dataplatforme og rapporteringsmuligheder kan være begrænsede. Hvis du ikke kan spore dem alle, skal du i stedet fokusere på at spore de målinger, der er relevante for dit mål.

Attract

Vil du tiltrække et nyt publikum til dit brand? Dette top-of-funnel-mål er det bredeste og sandsynligvis det nemmeste at måle. At tiltrække et publikum betyder at præsentere dit brand som løsningen på et problem, der for nylig blev introduceret til seeren. Dette vil sandsynligvis være din første interaktion med dem, så du vil sikre dig, at det er en mindeværdig en.

Antallet af visninger er vigtigt her, men det er dit antal unikke besøgende og brandbevidsthed og stigning i tilbagekaldelse også. Heldigvis deler de fleste videohostingplatforme disse datapunkter, så de burde være nemme at finde. Stigninger i seernes opfattelse er lidt sværere at finde, men måles ofte ved undersøgelser eller hurtige spørgeskemaer på platforme som Facebook og YouTube.

Fokuser på følgende metrics:

  • Visninger
  • Indtryk
  • Unikke brugere
  • Bevidsthedsløft
  • Øget annoncegenkaldelse

Engage

Vil du engagere dit publikum? Da du allerede har præsenteret dig selv, skal du nu arbejde på at holde dine seere engageret. Video er en af de mest engagerende former for indhold, så du skal sikre dig, at din video gør sit arbejde. Din video skal være sjov, interessant, fængslende – mist ikke dit publikum i løbet af de første få sekunder!

Visningstid og visningshastighed er to af de vigtigste målinger til at måle engagement. Dette er de mest absolutte tal, der giver dig en idé om, hvor engagerende dit indhold er. Mindre absolutte tal inkluderer stigninger i favorisering og mærkeinteresse. Du kan også bruge ting som kommentarer og delinger til at måle engagement, når du poster din video på sociale medier. Fokuser på følgende metrics:

  • Gennemsynshastighed
  • Tid der ses
  • Begunstigelsesløft
  • Overvejelsesløft
  • Brand interesseløft

Nurture

Det er tid til at pleje dine potentielle kundeemner! Hvis dit publikum er nået så langt nede i marketingtragten, giver din marketingindsats frugt. Pleje er et af de sværere stadier, men heldigvis er det hurtigt og nemt at måle. Hvis du har udført et succesfuldt plejejob, vil du se det i konverteringer. Hvad disse konverteringer er, er op til dig – du vil måske have salg, sociale delinger, kontaktoplysninger, you name it. Men fuldførelsen af ​​en ønsket handling betyder, at din video opnår præcis, hvad du vil have den til.

Fordi din definition af en “konvertering” er op til dig, kan de metrics, der skal måles her, variere. Generelt vil en stærk video have en høj procentdel af klik, opkald, tilmeldinger eller salg. En stærk video kan også føre til mere interaktion med dit brand, hvilket betyder, at din video har fastholdt seerens opmærksomhed, men de har muligvis brug for lidt mere information, før de træffer deres beslutning.

Fokuser på følgende metrics:

  • Klik
  • Opkald
  • Tilmeldinger
  • Salg
  • Løft i købshensigt

Delight

Din seer er nu en faktisk kunde! Dit mål her drejer sig om at holde dem interesserede i dit brand til fremtidige køb eller merværdi. Enhver video, der glæder, er en succes – og jo længere de ser, jo mere sandsynligt er det, at de bliver glade. Tonen i din video her vil have stor betydning. Chancerne er, at en lang, kedelig undervisningsvideo ikke vil glæde dine kunder så meget, som en sjov, kort video på sociale medier vil. Husk dette, når du gennemgår dine data: Visningsfrekvensen for en 15-sekunders video vil sandsynligvis være meget højere end for en to-minutters video.

Hold øje med disse vigtige visningsmetrics (visninger, visningsfrekvens, visninger), men fokuser også på metrics som genbesøg og gentagne køb. Disse vil vise dig, hvor betroet dit brand er, og hvor succesfuld din video er til at glæde efter køb.

Fokuser på følgende metrics:

  • Genbesøg
  • Socialt engagement
  • Begunstigelsesløft

Sådan måler du ROI

Du har dine KPI’er – men KPI’er alene er ikke lig med penge i banken. Du skal stadig oversætte dine KPI’er til nøjagtige, pålidelige tal, som dit marketingteam kan komme bagud.

Dette er et vigtigt skridt, men husk: ikke alle metrics vil korrelere direkte med omsætningen. Nogle målinger, som f.eks. stigninger i mærkets favorisering eller overvejelse, betaler sig ikke med det samme. De kan tage måneder eller mere at blive realiseret, så vær tålmodig og sørg for, at du har aktiveret dybdesporing, så du kan gøre et bedre stykke arbejde med at binde dine videomålinger til det ultimative salg.

Men der er nogle tips, du kan bruge til at vurdere, hvor mange penge din video indbringer.

I tiltrækningsstadiet giver dine ur-metrics, såsom antal visninger, visninger og unikke brugere, dig en ret præcis oversigt over, hvor mange mennesker du har introduceret dit brand, produkt eller service for. Du har måske en formel for, hvor mange top-tragtbrugere ender med at konvertere, så du kan anvende det på dit unikke brugerantal. Du kan også måle din sande konverteringsrate eller bruge en pris pr. visning beregner til at finde ud af, hvor mange visninger din video har brug for, før den bliver rentabel. Adfærdssporing kan også give dig et billede af, hvor mange mennesker der ser din video, gennemser dit websted og derefter konverterer.

Engagementsfasen er den sværeste at korrelere med kolde, hårde salg. Fordi brugere ikke nødvendigvis søger at købe her, kan de se din video, lære nogle oplysninger og ikke komme tilbage til dit websted i lang tid. Prøv at implementere detaljerede sporingsoplysninger for at vise dig overordnet brugeradfærd; drop cookies og hent stioplysninger for hver person, der ser din video eller går til dit websted. Derefter kan du se, hvor stor en procentdel af de besøgende, der ender med at købe hos dig.

Hvis du målretter mod kundeemner og håber at pleje dem, giver du dem forhåbentlig en direkte handling at tage. At måle investeringsafkastet her betyder simpelthen at oprette sporingslinks, der giver dig disse oplysninger direkte. Forøgelser i din ønskede handling bør vise dig din nøjagtige stigning i omsætning. (Hvis du f.eks. tæller en e-mail-tilmelding som din konvertering, bør din stigning i tilmeldinger relateres direkte til en stigning i salget, alt andet konstant. Derudover har du disse brugeroplysninger på fil og kan derefter spore, om eller hvornår de konverterer.)

Endelig burde indtægter, der kommer fra at glæde din kunde, være nemmere at spore, da du allerede har et køb registreret. Du vil sandsynligvis have en brugerprofil for hver kunde eller en form for kontaktoplysninger fra dem – hvert genbesøg vil ikke korrelere med et nyt salg, men sporing af deres adfærd vil give dig en god idé om, hvor mange tilbagevendende besøgende konverterer. Anvend derefter denne procentdel på antallet af tilbagevendende besøgende på webstedet, og du er klar! Forhåbentlig har din salgsafdeling også en god idé om, hvor mange førstegangskøbere, der køber mere end én gang.

Valg af den rigtige dataplatform

Der er nok analyseværktøjer derude til at få dit hoved til at snurre. Når det kommer til video, hvad er det rigtige for dit team eller din virksomhed?

En stor del af det, der vil diktere, hvilken analyseplatform du skal bruge, afhænger af dit budget. Hvis din virksomhed er super datarig, og hver afdeling er meget afhængig af nøjagtig rapportering, investerer du måske allerede i en robust betalt platform, der kan opfylde dine videobehov. Hvis ikke, er der tonsvis af gratis værktøjer, du kan bruge, der er lige så gode som nogle af de større, betalte muligheder.

Tag et kig på vores top 13 valg til videoanalyseplatforme – brug en eller brug en kombination for at få den mest pålidelige information som muligt.

Steder at hoste din video

Uanset hvad, så er du nød til at vælge det rigtige sted at hoste din video. Heldigvis giver de fleste videohostingplatforme dig et væld af information og tonsvis af indsigt i realtid. Nogle gange er disse indsigter nok, men fordi du distribuerer din video forskellige steder, ønsker du ikke at begrænse dine data til kun én kilde.

  1. Youtube
  2. Wistia
  3. Vidyard
  4. Vimeo
  5. SpireVideo
  6. Cincopa
  7. BrightCove

Sociale platforme

Det er også grundlæggende påkrævet at sende din video på sociale platforme, selvom de sociale kanaler, du vælger, kan variere afhængigt af, hvor dit publikum er mest aktivt. Du vil også overveje at sende din video indbygget; de fleste sociale platforme giver native videoer præference frem for videolinks fra andre kilder. Post din video indbygget, hvor du kan, og hold øje med dine platformsspecifikke data.

  1. Facebook
  2. LinkedIn
  3. Twitter
  4. Instagram

Analytiske platforme

En analyseplatform vil give dig det bedste overordnede billede af dine vigtige data, og hvor de kommer fra. Det gode ved disse platforme er, hvordan de er i stand til at binde al din marketingindsats sammen – din annoncering, dine sociale indlæg, dine henvisningskilder, endda publikumsdemografi og mere. Disse forenkler sporingsindsatsen og placerer alle dine data bekvemt ét sted. Der er tonsvis af analyseværktøjer, men her er vores favoritter.

  1. Kissmetrics
  2. Google Analytics

Optimer og juster dit indhold

Når du har resultater, kan du se, hvor du er lykkedes, og hvor der er plads til at vokse. Løs, hvad du kan med hensyn til distribution, målgruppe og faktisk videoindhold for at optimere effektiviteten af din video.

Der er mange ting, du kan gøre for at optimere din indsats. Her er kun 2 måder, hvorpå du kan optimere dit nuværende og fremtidige videoindhold for mere effektivt at nå dine marketingmål.

Se, hvordan du kan optimere din nuværende video.

Hvordan kan du optimere den video, du allerede har? Kan du tilføje en stærkere opfordring til handling? Kan du dele det på en anden platform? Tænk kreativt over, hvordan du fremmer din videos rækkevidde og effektivitet. Hvis du ønsker mere eksponering, kan det hjælpe at dele din video på en ny kanal. Hvis du er overvældet af dine klik-throughs eller konverteringer, kan du se, om du kan tilføje et slutkort med en større CTA, justere beskrivelsen eller skabe et incitament til at klikke igennem, som en tidsbegrænset rabat eller en form for konkurrence .

Du kan også genredigere dine videooptagelser. Hvis dine visningsrater er lave, mister dine seere hurtigt interessen. Prøv at lave en kortere udskæring af din video, der vil være mere engagerende for dit publikum. Prøv måske at tilføje grafik for at pifte indholdet op. Selvom du ikke helt vil erstatte din originale video, kan oprettelse af forskellige versioner af den give dig bedre resultater.

Brug denne indsigt til at skabe bedre videoindhold i fremtiden.

Du vil også bruge dine data og indsigt til at justere din fremtidige videostrategi. View-through rate bør informere længden af din video, publikums demografi bør informere indhold, karakterer og voice-over i din video, og de mest succesrige distributionskanaler bør informere om, hvor de skal prioritere distributionsindsatsen. Brug disse data til at skabe en mere detaljeret strategi næste gang, så du kan opsætte eventuelle fremtidige marketingvideoer, du opretter, til succes.

Det er tid til at komme igang selv

Væksten i videomarketing giver en unik mulighed for mærker som dit. Da forbrugerne fortsætter med at foretrække video frem for andre former for indhold, forventer de nu, at mærker af enhver størrelse og i alle brancher kommer i kontakt med dem ved hjælp af video. Platforme prioriterer i stigende grad videoindhold, og selv nye enheder som telefoner og tablets er mere videoklare end nogensinde før. Det betyder, at du skal drage fuld fordel af dette fantastiske marketingværktøj for at være konkurrencedygtig. Jo længere du venter, jo flere kunder mister du.

Heldigvis er det nemmere nu at lave en smuk kort video. Du kan hyre erfarne freelancere for en enkelt skilling, eller hyre et bureau, der klarer alt for dig uden stress. Derudover er omkostningerne ved at producere en video lave, så du behøver ikke bekymre dig om at bryde banken for at skabe en branded video, du vil elske.

Du er måske en lille smule overvældet? Stol på mig, det er meget at tage til sig. Men denne oversigt bør være dit første skridt mod en effektiv og profitabel videomarketingstrategi, der vil ændre den måde, din virksomhed ser på video.

Sååå hvad venter du på?

Eller har du brug for hjælp
til at få lavet din video?

Jeg har produceret en lang række videoer for store og små virksomheder –
og jeg kan også hjælpe med at producere din.