Videomarkedsføring for
SaaS virksomheder

Brug video til at tiltrække, konvertere og vidergive information til dine kunder.

Video + SaaS

Især for SaaS -virksomheder, indebærer det at bruge video at man kan tiltrække, konvertere og vidergive brugbar information til sine kunder.  Videoer har mulighed for at interagere med kunder bedre end tekst, fordi folk godt kan lide den visuelle oplevelse. Hvert step på din kundes købsrejse kræver imidlertid forskellige videotiltag for at få dette engagement op at køre.

Oftest når det kommer til video, ser man oftest de største SaaS virksomheder, der bruger forskellige typer af videoer afhængigt af kundegrupper og formål. Disse videoer kan være produktvideoer, træningsvideoer, kundeudtalelser eller endda personlige videoer, der f.eks. er integreret i e -mail kampagner.

Inden du starter

For SaaS -virksomheder er video et ekstremt effektivt værktøj til at skabe engagement og interesse for dit produkt/service. Når du sælger et immaterielt produkt, skal du kommunikere, uddanne og informere dine kunder om, hvordan du kan løse deres problem. Video er oplagt at bruge til dette og hjælper samtidig med at styrke dit brand.

I dette indlæg vil jeg dække det grundlæggende, og de vigtigste punkter, du bør overveje, før du starter med at bruge video, og derefter hvordan du implementerer det som en del af din marketingstrategi.

Inden du starter med at kigge på video, skal du have lagt en køreplan for, hvad der egentligt skal ske – det kalder jeg for en videostrategi, og her er der et par ting, du skal præcisere:

  • Hvad er dine mål?
  • Hvem er du målrettet mod?
  • Hvor deler du dit indhold?

Det er en god idé at have disse punkter på plads, før du overhovedet begynder at overveje at lave videoer.

Så lad os dykke ned og finde ud af, hvorfor disse tre faktorer er så afgørende for at bestemme, hvordan din videomarkedsføringsstrategi kommer til at se ud.

Hvad er dine målsætninger?

Hvad er det, du gerne vil opnå med videomarkedsføring? Ser du det som en måde at skabe opmærksomhed på den softwareløsning, du sælger? Ser du det som en måde at hjælpe med at menneskeliggøre din virksomhed? Måske håber du på at bruge det til bedre at kommunikere med potentielle kunder eller til at hjælpe med at lukket flere salg. Uanset hvad dine mål er, vil de videoer, du producerer, variere meget i form og struktur, så det er afgørende at få dem skitseret, før du starter.

Hvem er dine videoer målrettet mod?

Demografien for den type kunder, du gerne vil nå med dine videoer, påvirker det indhold, du producerer, det sprog, du bruger, og hvor du vælger at dele indholdet. Hvis du ikke allerede har en idé om de “personaer”, som din virksomhed er målrettet mod, er det vigtigt at gøre først. Du kan evt. lave en liste over, hvem du sælger til, hvilken slags indhold de kan lide, og hvad de sandsynligvis vil reagere på. Listen kan du derefter bruge til at skræddersy dine videoer. Jo mere dybegående du er med det, jo mere præcis kan du ramme dem.

Hvor bør du dele dit indhold?

Det er fristende at bare poste alle dine videoer på alle de sociale medier, du er tilstede på, samt på din hjemmeside. Meeen forskellige videoer være bedre egnet til forskellige platforme. Ikke kun fra et teknisk synspunkt (selvom videoer skal formateres til hver platform), men endda ned til, hvordan folk kan lide at bruge indholdet på den enkelte platform. Besøgende på din hjemmeside kan for eksempel være mere villige til at se en længere og mere dybdegående video end folk på sociale medier, der leder efter underholdning. Tænk lidt over, hvor dit indhold skal være, og hvordan du kan optimere det til forskellige platforme. Det vil formentlig også være præget af dit SaaS -produkt, og hvor dine købere sandsynligvis vil søge efter oplysninger om softwaren.

Sådan tilpasser du videoer til købsrejsen

Nu hvor du har en klarere forståelse af, hvorfor du producere dine videoer, og hvem du målretter mod, er det tid til at overveje det faktiske indhold. Nedenfor er en liste over potentielle videoer, du kan lave, og de stadier af købesrejsen, som de passer ind i.

Til awareness

Awarenessvideoer klarer sig normalt bedst på sociale medier. De skal være hurtige, engagerende og informative; de skal være interessante nok til at fange opmærksomheden fra dem, der ruller hurtigt. Derfor skal vi særligt have fokus på de første to sekunder, ellers vil seeren allerede være gået videre til det næste.

Produktvideoer: Videoer, der viser din softwares funktioner – fokuser på de problemer, dit produkt løser.

Vejledningsvideoer: Giv potentielle kunder hurtige, nyttige tips, som de vil huske.

Forklaringsvideoer: Forklar hurtigt en idé eller et produkt på en let fordøjelig måde.

Gifs/Animationer: Animeret indhold, der fanger opmærksomhed og styrker mærkebevidsthed.

Til consideration

Videoerne i denne fase opnår bedst effekt på dit websted, da de hjælper potentielle kunder med at træffe beslutningen om at købe netop din softwareløsning. Når folk er nået til denne fase af købers rejse, vil de gerne vide lidt mere om fordelle/ulemper ved den service, de køber, og vil være åbne for at hænge på i længere tid og se længere videoer. Dette forhindrer dig ikke i at genanvende disse videoer til sociale medier for at styrke dine feeds, bare husk på, at dette ikke er videoernes primære formål. Nogle eksempler på videoer her:

Casestudies: Giv potentielle kunder lidt mere indsigt i, hvordan du kan hjælpe med at løse de problemer, de står over for, og tilbyde en vis hjælp.

Webinarer/præsentationer: Lav webinar eller præsentation og lad folk se, at du tilbyder den rigtige løsning for dem – og brug her medarbejdere, der virkelig ved, hvad de taler om.

Til decision

Når potentielle kunder er klar til at købe et produkt, kan du bruge video til at sikre, at du er det firma, de vil købe fra. Bevis for dem, at din organisation er den bedste, ikke kun hvad angår de tjenester, du sælger, men også i kundeservice, den måde, du fungerer på, og hvor langt du vil gå for at holde kunderne tilfredse. Det betyder, at du kan oprette videoer som dem, der er anført nedenfor:

Testimonialvideoer: Videoer, der viser eksisterende, glade kunder, der taler om, hvor god deres oplevelse har været med dit produkt og din virksomhed.

Profilvideoer: Fortæl om baggrunden for din virksomhed, tag dem med bag kulisserne og vis, hvor seje dine medarbejdere er.

Dette er naturligvis ikke de eneste typer videoer, du kan lave. Video et kreativt medie – så vær kreativ. Tænk over, hvordan det kan passe ind i hvert trin, ikke kun i din marketingproces, men også i din salgsproces. Hvordan kan det hjælpe dig, når du rekrutterer eller uddanner? Når du produceret noget indhold, skal du tænke over, hvordan du kan lave en video for at formidle det samme bare mere engagerende. Brug video hvor som helst og overalt, hvor du kan.

Video er ikke længere fremtiden, det er i høj grad her og nu, så det er vigtigt, at du bruger det til fordel for din virksomhed og af alle dets muligheder for at holde dig foran konkurrenterne.

Se kundeudtalelse

Her kan du høre om, hvordan SaaS virksomheden Intempus har brugt video, og hvilken betydning det har haft for deres virksomhed.

Oplev Vedio’s videomarketing blog!

Vi vil gerne byde alle marketinggenier, videofans og business folk velkommen til

Hvordan kommer man igang med video?

Hvis du er forælder, ved du udmærket godt, hvordan småbørn håndtere deres

Sådan bør du tænke video, når du skal lave det

Vi har de 4 P’er; pris, produkt, place og promotion. Vi har

Udnytter du dine muligheder optimalt?

Lad mig hjælpe. Jeg har stor erfaring med både B2B og B2C på såvel det strategiske som eksekverende niveau. Vi kan altid starte med en uforpligtende snak om dine udfordringer.

Skal vi tales ved?

Få en Gratis Analyse

En analyse der belyser dit potentiale, og beskriver hvordan du kan opnå fremgang i din forretning. Det er gratis og uforpligtende, og er din mulighed for at få et sæt nye øjne på din situation.

51 biler solgt på én video!

Se hvordan jeg har hjulpet MG Danmark med succes gennem videomarkedsføring.

Book mig gratis

15 min

Så ser jeg på, hvor video kan gøre en forskel for dig

Dine oplysninger bliver kun brugt forsvarligt i forbindelse med booking af mig samt eventuelt markedsføring efterfølgende.