Man - Tors: 09:00 - 16:00 / Fre: 09:00 -15:00

Dækker hele Danmark

Sådan fortæller du din virksomheds historie på 30 sekunder

30 sekunder: det lyder som ingen tid overhovedet, ikke?

Men nogle gange – og i disse dage mere end nogensinde – er det alt, hvad vi har.

Tag for eksempel Michael Caruso. I løbet af 1990’erne var Caruso seniorredaktør på Vanity Fair og forsøgte løbende at pitche historieideer til chefredaktøren.

Problemet var, at han aldrig kunne holde hende fast længe nok – hun var altid på farten.

Men i stedet for at give op, ville Caruso identificere de få ledige perioder, hun havde – som da hun tog elevatoren – for at komme foran hende.

Han havde sammensat de bedste, mest engagerende, live-resuméer af sine historier for at få hende begejstret i løbet af de cirka – du gættede rigtigt – 30 sekunder, han havde med hende.

Og så blev ideen om ‘elevator pitch’ født.

I disse dage er det umuligt at overvurdere, hvor vigtig denne etos af kort, kraftfuld historiefortælling kan være.

Du jagter måske ikke folk rundt i en fysisk bygning og forsøger at få 30 sekunder af deres dyrebare tid. Men du forsøger højst sandsynligt at forklare, hvad du gør til et online publikum med en smertefuldt begrænset opmærksomhed og en million andre ting at gøre.

Hvis du skal have succes, så skal du – i Mark Carusos ånd -:

anerkend, at dit publikum har begrænset tid og f’er at give
adskille det, du * gerne * fortælle dem, fra hvad de virkelig * har brug for* at vide
få det vigtige frem kraftfuldt, hurtigt, kortfattet – og få dem ’købt ind’ i det omfang, de forstår hovedtræk og er interesseret i at finde ud af mere.

Hos Wyzowl er vi specialiseret i at fortælle korte, kraftfulde historier – det er det, vi er bedst til. Så i dette indlæg tænkte vi, at vi ville dele et par enkle bedste fremgangsmåder. Vi viser dig, hvordan du fortæller din virksomheds historie på 30 sekunder – eller måske endnu mindre!

1. Rationér dine ord

Når du planlægger, hvad du har at sige, er det altid en god idé at kende dine nøjagtige begrænsninger. Hvor mange ord har du at arbejde med?

Nå, når vi skriver manuskripter, arbejder vi altid efter den omtrentlige regel, at en professionel voiceover-kunstner med højt tempo læser omkring 130-150 ord i minuttet. Noget hurtigere end dette, og du vil bare overvælde dit publikum.

Fordi vi skriver til video – og voiceoveren ofte skal brydes op, med pauser tilføjet for at visuelle overgange kan afspilles – arbejder vi til den nederste ende af dette. Men hvis du taler verbalt, vil du sandsynligvis være ok i den højere ende.

I bund og grund bør du sigte efter at dit budskabskal være mellem 65-75 ord , hvis du vil holde dig inden for 30 sekunder og undgå at løbe gennem din historie.

Du kan øve dig på dette ved at bruge et værktøj som Online stopur, men husk, du har en tendens til at tale hurtigt, når du allerede forstår noget – tal i et tempo, som dit publikum vil være i stand til at følge i. Dette betyder ofte, at du bevidst skal minde dig selv om at sætte farten ned!

2. Adskil ‘ønsker’ fra ‘behov’

Vi brænder alle for vores forretninger, tjenester, produkter og ideer.

Vi kunne hver især nok tale i timevis ad gangen om alle de fantastiske ting, vi tilbyder, og de utallige måder, hvorpå vi gør verden til et bedre sted.

Men det er vigtigt at være selektiv. Hvis du prøver at inkludere for mange detaljer, for mange funktioner, for meget baggrund i din historie – vil du ende med at skynde dig, skimme over vigtige detaljer, og publikums forståelse af dit budskab vil virkelig lide.

Hvis din virksomhedshistorie er en hel bog – så skal din elevator-pitch være forklaringen: det lille uddrag af information på bagsiden, der opsummerer plottet og hjælper kunder med at beslutte, om de er interesserede eller ej.

En anden god måde at tænke det på er, at din elevator pitch er som din IMDB synopsis. Hvis du går til IMDB-siden for din yndlingsfilm, vil du se, hvor hurtigt og kortfattet du kan opsummere selv komplekse plots ved at blive målt og beregnet med dine ord – og brutalt over, hvad du skal inkludere.

Så for eksempel…

Jaws – “Når en dræberhaj udløser kaos på et strandsamfund, er det op til en lokal sherif, en havbiolog og en gammel søfarer at jage udyret.”

The Silence of the Lambs – “En ung F.B.I. kadet skal modtage hjælp fra en fængslet og manipulerende kannibalmorder for at hjælpe med at fange en anden seriemorder, en galning, der flår sine ofre.”

E.T. – “Et uroligt barn samler modet til sig til at hjælpe en venlig alien med at undslippe Jorden og vende tilbage til sin hjemverden.”

Forrest Gump – “Kennedys og Johnsons præsidentskaber, begivenhederne i Vietnam, Watergate og andre historiske begivenheder udfolder sig gennem perspektivet af en Alabama-mand med en IQ på 75, hvis eneste ønske er at blive genforenet med sin barndomskæreste.”

I hvert af disse tilfælde står du tilbage med filmens essens – og en god idé om, om det er noget, du vil vide mere om. Du behøver eller ønsker ikke at kende alle spændingen og spild af hele filmen – det er til senere.

Brug denne model til din elevatorplads. Fjern al den ‘ikke-essentielle’ information, og koncentrer dig om, hvad dit publikum har brug for at vide – for at begejstre dem, fange dem og få dem med på det første trin af en rejse med dit brand.

3. Husk det er en rejse

At følge ovenstående bogstaveligt og billedligt talt – bare fordi du ikke kan få alt igennem i din elevatorplads, betyder det ikke, at du skal holde det for dig selv.

Tværtimod, faktisk.

Brug din elevator-pitch til at introducere de store træk: at fortælle verden, hvad du gør, hvem du hjælper, hvorfor du gør det.

I slutningen af ​​dit elevatorpitch skal du altid sørge for at lukke med en opfordring til handling. Besøg din hjemmeside, tjek en anden video, download et stykke indhold, book en tid for at chatte videre, eller tag telefonen og ring. Det er lige meget, hvad opfordringen til handling er: Husk blot, at slutningen af ​​din video er som afslutningen på en bestemt vejstrækning på din kunderejse. Sørg for at tilføje et skilt for at flytte dem videre til næste trin.

4. Brug formlen ‘Problem – Løsning’

Det er tilbage til det grundlæggende om tekstforfatning med denne kraftfulde, men utroligt effektive strategi til at opbygge empati.

Vi har allerede fastslået, at tiden er en præmie, og i nutidens tidsalder med ad-skipping og bannerblindhed, kan du ikke spilde et sekund på at komme til det vigtigste: ‘hvorfor’?

Hvorfor eksisterer dit produkt eller din tjeneste? Hvilket problem eller smertepunkt gav anledning til dens opfindelse?

Dette er en klassisk teknik fra infomercialens gamle dage: du kan ikke demonstrere en damprenser uden at vise en utrolig beskidt bordplade!

De første par sekunder af din elevator pitch er endnu mere effektive, hvis du først er i stand til at isolere problemet. Ligesom: “Hey, er det ikke irriterende, når…” eller “Du ved, hvor svært det er at…”

Dette frigør dig så til at tilbyde dit eget produkt eller din egen tjeneste som løsningen, hvilket giver masser af tid til at tale om, hvorfor det er så godt.

5. Brug fortælleteknikker og -apparater

Det er måske et overbrugt citat, men Seth Godin havde ret, da han sagde, at det ikke længere handler om de produkter, vi laver, men om de historier, vi fortæller.

Enhver succesfuld virksomhed handler om en transformation: et A til B. Du når nogen i tilstanden ‘A’, og gennem dit produkt eller din tjeneste når de tilstand ‘B’.

Det, du ønsker at gøre med en elevatorpitch, er at fremhæve dette så klart og kraftfuldt som muligt.

Det er fordi de bedste historier er dem, der bevæger os på en eller anden måde. Følelsesmæssig resonans er navnet på spillet. Hvis du kan fortælle nogen, hvad du gør på 30 sekunder – og få dem til at bekymre sig – har du ramt jackpotten.

Når du laver din elevatorpitch, skal du træde ud over de blotte møtrikker og bolte af, hvad dit produkt er, og hvad det gør, og omfavne et eller andet element af historien. Karakter, vækst – den rejse fra ‘A’ til ‘B’.

Animeret video er en fantastisk løsning her, da den giver dig mulighed for at kontrollere alle aspekter af historien – ikke kun fortællingen, men hvordan sceneriet ser ud, hvordan karaktererne ser ud, den anvendte musik, tonen og leveringstempoet og det overordnede. følelsesmæssig ‘fornemmelse’ af din historie.

Tid til at komme igang…

30 sekunder er ikke lang tid – men tro os, når vi siger, at det er tid nok til at gøre en enorm indflydelse.

Der vil være muligheder, bogstaveligt talt hver dag, for din virksomhed at enten ‘vinde’ eller ‘tabe’ baseret på, hvordan du behandler 30 sekunder af dine kunders tid.

En effektiv elevator-pitch lader dig fortælle stort set enhver historie på 30 sekunder, og alt det kræver er disciplin, fokus og en evne til at gå i dit publikums sko.

Men husk –

  • Sigt efter at henvende dig til alle, og du vil risikere at henvende dig til ingen.
  • Sigt efter at inkludere alt, og du vil risikere, at de intet forstår.

Disse ting tager sig ikke af sig selv: det kræver øvelse, håndværk, genhør og masser af redigering. Brug nogle af tipsene i denne artikel, og du er godt på vej.

Casper H. Christensen
Casper H. Christensen

Casper H. Christensen
Video Marketing Specialist

Del denne artikel:
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on telegram
Share on whatsapp

Abonner på mit nyhedsbrev

Læs mine seneste blogindlæg