Videomarkedsføring for bilforhandlere

Brug video til at øge salget, informere og give en god oplevelse til dine kunder.

Skil dig ud med video

De fleste bilforhandlere & brands bruger video som awareness på Facebook, Instagram og så videre. Men video bruges i stigende grad til at vise mere bløde værdier og informationer om forhandleren eller de bilmodeller, som de sælger – fælles er, at det er noget, som kunden kan relatere til og finder værdifuldt og brugbart.

YouTube er verdens næststørste søgemaskine – og det fungere som en udvidelse af Google. Derfor har du alle muligheder i verden for at dine kunder nemt og enkelt kan finde dine videoer.

Video kan også hjælpe dig med at rangere i Google -søgninger og det kan virkelig være effektiv i lokale Google -søgeresultater. Har du bemærket, hvordan Google i stigende grad inkluderer videoer i søgeresultater? Så video kan være en god måde at skille sig ud.

I følgende indlæg vil jeg vise dig hvorfor og hvordan du bruger videoer til at promovere din forretning og dine biler.

Den grundlæggende strategi

Du skal bruge en lidt anden strategi, når du promoverer biler via video og på Youtube end på sociale medier. Produktionen af videoindhold er ofte mere tidskrævende end at producere indhold til sociale medier – fordi de ikke må virke for amatøragtigt. Men indholdet har også en meget længere holdbarhed end et opslag på sociale medier, der ofte går tabt i feedet efter bare et par timer. Jeg lagde min første video ud på Youtube i 2014, og den får stadig visninger den dag i dag.

Video kan være skræmmende, når du starter første gang. Men i sandhed har det aldrig været lettere. Når du starter, er du bedst tjent med  at starte med en Youtube-kanal. Lav simple videoer, der promoverer de services, du tilbyder, frem for at promovere de biler, du har til salg.

Disse videoer hjælper med at forbedre awareness og engagement, samtidig med at de sender trafik til din hjemmeside og genererer flere kundeemner og salg.

F.eks. kan du lave en video af denne type om f.eks. leasing, værkstedsservice eller noget tredje.

Selvom du vil opleve meget lidt trafik fra Youtube alene, vil du se fordelene i Googles søgeresultater.

Det handler om at blive ved, og i takt med at du får flere følgere, kan du lave emnevideoer, der handler om individuelle biler og vokse kanalen derfra med andre typer videoer.

Hvilken type video skal du lave?

Den største udfordring, der holder bilforhandlere fra at lave videoer, er omkostninger og, at de måske ikke ønsker at blive vist på kamera. Men en simpel video behøver ikke være dyr, og hvis du ikke er sikker på kameraet, er der også en nem vej udenom.

Den nemmeste og ofte bedste måde at skabe opmærksomhed på er ved at bruge sådan en som mig til at hjælpe dig. Dette er især godt, hvis du ikke er vant til at blive ses på video – for jeg skal nok tage dig i hånden og guide dig bedst mulig gennem.

Og hvis du har erfaring med at lave videoer selv og føler dig  sikker foran kameraet, er dette   langt den mest omkostningseffektive måde. Men i de fleste tilfælde er det bedst at anvende eksperter, som kan hjælpe dig og som kan se helheden og formålet med de videoer, som du får lavet. Du vil jo helst gerne se gode resultater og få noget ud af din investering.

Videoen skal ideelt set være et par minutter lang, og den skal dække enhver service, du tilbyder, og muligvis jeres historie eller det i står for. Videoen kan i første bruges som din Youtube -kanaltrailer.

Men hvis du får formateret videoen korrekt, kan du også bruge den på sociale medier i forskellige formater. Du kan køre videoen i sin helhed, men du bør også kunne klippe den i kortere klip. I det væsentlige skaber flere videoer og kortere formannoncer til instagram osv. Dette kan være en meget god og omkostningseffektiv strategi, hvis den implementeres korrekt.

Lad mig give nogle eksempler på videoer, som du helt sikkert bør overveje at få produceret.

Tutorials og How-To videoer

Guide & how-to videoer er virkelig populære på YouTube, fordi de er oprigtige og giver værdifuldt og brugbart information til brugerne. Her er nogle ideer:

  • Sådan skifter du dine dæk
  • Sådan ved du, hvornår det er tid til at skifte motorolie
  • Sådan forbereder du din bil inden en byttevurdering
  • Sådan skiftes dine vinduesvisker

Kunde Testimonials

Testimonials er nok en af de mest effektive videotyper, hvis du vil overbevise potentielle kunder om, at du er den rette bilforhandler at købe bil hos.  Testimonials bliver meget mere personlige, når får tidligere glade kunder til at sætte ord på, hvad du har gjort godt for dem. Spørg dine kunder, om nogen af dem er villige til at lade dig optage en video af dem – og lad andre potentielle kunder se det, når de skal overveje, hvem de skal handle hos.

Gennemgå nogle af dine biler

Det er godt at have billeder af dine biler til din hjemmeside eller eksterne annoncer, men videoer giver bare det ekstra lag, som dine kunder gerne vil have. Det vil vise dine kunder, at du er villig til at yde den ekstra indsats, og videoer vil efterlade et længerevarende indtryk, end billederne vil.

Event video (før, under og efter)

Hvis du har et kommende event i forretningen, er en video en god måde at lade dine kunder vide, at det sker. Folk er mere tilbøjelige til at huske oplysninger fra en video, end de er fra tekst. Du kan bruge videoen fremadrettet i andre forbindelser.

Sæt ansigt på dine medarbejdere

Det er svært at stole på folk, som du først lige har mødt. Derfor kan det være en fordel, hvis de allerede har mødt dig og dine medarbejdere inden de dukker op i forretningen. På din hjemmeside kan du have videoer der præsentere dine medarbejdere. Sæt selv rammen for om det skal være humoristisk eller klassisk.

Tips & værdifuldt information

Når du producerer indhold til dine kunder, som de faktisk kan bruge til noget i hverdagen, får det dem til at vende tilbage til din hjemmeside. Det er også en god måde at øge din SEO (søgemaskineoptimering) ved at vise kunder og søgemaskiner, at du er ekspert på bilområdet.

Fremvis dine fysiske rammer

Giv dine kunder en fornemmelse af, hvordan din forretning er med en videotur. Dette vil hjælpe dine kunder til at føle sig mere trygge, når de besøger din forhandler personligt, og det kan være en sjov måde at fremvise dit brand image på en kreativ måde.

Søgemaskineoptimering (SEO)

Som jeg tidligere nævnte, så er  Youtube faktisk bare én stor søgemaskine, som taler godt sammen med Google. Og hvis du gerne have folk til at finde din virksomhed, skal du tænke på SEO. Dette fungerer grundlæggende på samme måde som du ville implementere SEO på din hjemmeside. Youtube lader dig vælge søgeord, der gælder for din video og forretning for at hjælpe dem og google rangere dine videoer korrekt i deres søgemaskiner. Du skal også vælge en god overskrift og udfylde beskrivelsesafsnittet, der vises under din video.

Youtube overvåger videoengagement og antallet af likes/dislikes, delinger og kommentarer på din video – og det vil påvirke den måde, YouTube rangerer din video på. Men visningstiden er den mest kritiske faktor for YouTube. En tommelfingerregel er, at længere videoen som regel er bedre end korte, men det er næsten umuligt at forudsige, hvor godt en video faktisk vil klare sig på YouTube, da det afhænger af indholdet og dem, som ser den.

Her er en række tiltag, som jeg vil anbefale at du kigger på (eller får hjælp til)

  • Du kan også integrere en YouTube -video på din hjemmeside for at hjælpe besøgende med at forstå din forretning bedre. Igen kan dette hjælpe med SEO og kan vises i lokale søgeresultater i Google. Når du deler denne type video på sociale medier, er det også god praksis at fastgøre den øverst på siden, så nye besøgende let kan forstå din forretning.
  • En anden nyttig måde at forbedre SEO på er at uploade videoen til din Google My Business , dette fungerer også godt med fotos. Hvis du ikke har en Google My Business , anbefaler jeg, at du opretter en. Du kan finde guides til hvordan på Google.
  • En anden god ide er, at vise indhold, der besvarer nogle af de spørgsmål, som du ofte får fra dine kunder. 
    Det er med til at holde brugere på din hjemmeside længere tid, hvilket øger den gennemsnitlige tid på stedet.
  • Overvej også dine distributionskanaler og backlinks, da det kan forøge din gennemsnitlige trafik om måneden.
  • Brug af relevante søgeord i videometadata inklusive titel, beskrivelse, yderligere kopi osv. er også en rigtig god ide. 
    Og så er det vigtigt at
  • Generering af sociale signaler gennem hver deling og interaktion på sociale medier.

Video & sociale medier

For bilforhandlere, der forsøger at vækste deres sociale medier eller opnå bedre engagement med sine følgere, er video vejen frem.

Video er en af ​​de mest populære former for sociale medieindhold, der giver nogle rigtig fornuftige statistikker. Her er et udpluk taget fra Hubspot:

  • Indlæg på sociale medier med video har 48% flere visninger.
  • 65% bruger YouTub for at finde guides der kan afhjælpe et problem.
  • 62% flere er interesserede i et produkt efter at have set det i en Facebook -story.
  • Social video genererer 1200% flere delinger end tekst og billedindhold tilsammen.

Brug video til direkte salg

Større franchiseforhandlere har allerede gjort dette i et stykke tid og det en fantastisk salgstaktik med kan give gode resultater. At vise enkelt et kort videoklip af bilen til en potentielle kunder skaber større interesse og baner vejen til et direkte salg. Videoen kan være en gennemgang af bilen, der viser det ydre eller interiør. Videoen kan du lægge op på dine sociale medier, bruge den i forbindelse med en salgskampagne/annoncer eller sende direkte til potentielle købere.

Skab tillid gennem gennemsigtighed

Vigtigheden af forbrugernes tillid er alfa omega. Hvis dine potentielle kunder ikke kan stole på dig, dit team og/eller din markedsføring, får du aldrig solgt dine biler.

Fordelen ved video er, at det let kommunikere dit budskab og giver fremtidige kunder et indblik i hvem du er, og hvad du kan hjælpe dem med. Derudover, når du deler testimonials vil flere og flere kunder begynde at stole på dig.

Marketingmediet Wyzowl fandt ud af, at hvor både video og tekst er tilgængelig på samme side, ville 72% hellere bruge video til at lære om et produkt eller en tjeneste. Det betyder, at når kunderne aktivt søger efter information online, har din forhandler den unikke mulighed for at levere dette indhold gennem en lærerig video.

Jo mere gennemsigtige og lærerige dine videoer er, desto mere tillidsfulde relationer vil du opbygge med kunderne.

Konklusion

Uanset størrelsen på din forretning vil video have en effektiv effekt på dit salg af biler, samtidig med at det er en fantastisk  værktøj i din markedsføring, som kan gøres enkelt og hurtigt uden tab af kvalitet. Det fungerer lige godt til salg af sociale medier, som det gør til brandbuilding, plus det er fantastisk til SEO på din hjemmeside. Så hvis du ikke allerede laver videoer, så kom i gang!

Oplev Vedio’s videomarketing blog!

Vi vil gerne byde alle marketinggenier, videofans og business folk velkommen til

Hvordan kommer man igang med video?

Hvis du er forælder, ved du udmærket godt, hvordan småbørn håndtere deres

Sådan bør du tænke video, når du skal lave det

Vi har de 4 P’er; pris, produkt, place og promotion. Vi har

Udnytter du dine muligheder optimalt?

Lad mig hjælpe. Jeg har stor erfaring med både B2B og B2C på såvel det strategiske som eksekverende niveau. Vi kan altid starte med en uforpligtende snak om dine udfordringer.

Skal vi tales ved?

Få en Gratis Analyse

En analyse der belyser dit potentiale, og beskriver hvordan du kan opnå fremgang i din forretning. Det er gratis og uforpligtende, og er din mulighed for at få et sæt nye øjne på din situation.

51 biler solgt på én video!

Se hvordan jeg har hjulpet MG Danmark med succes gennem videomarkedsføring.

Book mig gratis

15 min

Så ser jeg på, hvor video kan gøre en forskel for dig

Dine oplysninger bliver kun brugt forsvarligt i forbindelse med booking af mig samt eventuelt markedsføring efterfølgende.